Honda Civic
Zeggen dat de Honda Civic een van de invloedrijkste tuner voertuigen aller tijden is, is een objectieve uitspraak. Zeggen dat hij “is” het invloedrijkste tuner voertuig aller tijden is beslist subjectief – maar dat laten we hier voor degenen die er kennis van willen nemen. Of je nu een fan bent van het oosterse nietje of niet, het is duidelijk dat de auto sinds zijn debuut in 1972 een van de best verkochte platforms in de industrie is geworden, en een centrale rol heeft gespeeld in de aanwezigheid van de aftermarket. Als een van de grootste autoconcerns ter wereld heeft Honda een schat aan informatie, expertise en technologie op zijn wenken bediend. Als zodanig heeft het compacte tweedeurs model al meer dan 10 generaties standgehouden. Van zijn schamele, 55 pk sterke begin tot de huidige, 306 pk turbogeladen viercilinder die je in de 2021 Type R variant vindt, heeft de betrouwbaarheid (en afstelbaarheid) van de motoren van het merk ervoor gezorgd dat zijn opmerkelijke naam in de annalen van de geschiedenis gegrift staat. Een betaalbare prijs, een intuïtief, gemakkelijk te repareren ecosysteem, en een immense populariteit hebben allemaal bijgedragen tot de rol van de Civic als lieveling van de aftermarket tuning gemeenschap, met aangepaste varianten die regelmatig 600+ PK halen.
Honda S2000
Over aftermarket lievelingen gesproken, de S2000 is de volgende verbazingwekkende auto op onze lijst van tuner-vriendelijke voertuigen. Niet alleen heeft deze sportwagen een van de interessantste (en subjectief aantrekkelijkste) indelingen in de auto-industrie, maar het is ook een van de enige achterwielaangedreven modellen die de firma ooit heeft gemaakt, wat de belangstelling van veel liefhebbers wekte. Hoewel het voertuig het publiek op de Tokyo Motor Show in 1995 in vervoering bracht, werd het pas in 1999 uitgebracht. Op dat moment hadden belangstellenden vier jaar besteed aan het bedenken van hun eigen aanpassingen, onderdelen en verbeteringen voor de auto, steunend op fantasierijke schetsen die pas na het debuut in omloop gebracht zouden worden. Dit, gekoppeld aan het opmerkelijke vermogen van 124-pk per liter, maakte van de S2000 een onmiddellijke hit binnen de tuning-menigte, want op dat moment had hij het hoogste vermogen per kubieke inch van alle natuurlijk geaspireerde modellen uit die tijd.
Tip: Pushbar kopen online bij Carstyle.nl
Infiniti G35
Velen van jullie vragen zich misschien af waarom de Nissan 350Z niet op deze lijst terechtkwam? Voor het grootste deel was dat omdat hij misschien wel “te” voor de hand lag. Hoewel, er was een sluipend vermoeden dat ook de Infiniti G35 een plaatsje zou veroveren, waardoor we ons toelatingsbeleid aan het wankelen brachten. Hoewel de G35 misschien niet zo populair is, of zo opvallend als Nissans Z, dachten we dat het misschien toch wat interessanter was om van de norm af te wijken en te spreken over een voertuig dat pijnlijk ondergewaardeerd blijft. Bovendien wordt het Infiniti model in meer dan één opzicht met de Z vergeleken. Als luxueuzere tegenhanger van de auto begon de G35 golven te maken binnen de industrie als een gerebadgede (en omgebouwde) Nissan Skyline die zich richtte op het Noord-Amerikaanse en Canadese publiek, en een overvloed aan onderdelen, randapparatuur en opties met zich meebracht die ooit voor de JDM markt waren samengesteld. Omdat hij het onderstel deelde van de 350Z, en later van de 370Z, werd hij meteen een hit onder liefhebbers die handig genoeg waren om zijn ongebruikte kracht te benutten, zodat hij in de loop van zijn productiejaren als tegenhanger van Nissans geprezen modellen kon dienen.
Mazda Miata
De Mazda Miata is ’s werelds best verkochte sportauto. Dat alleen al zou je moeten vertellen waarom het ook een van de meest gemodificeerde voertuigen op de planeet is. Deze slanke roadster voor twee personen werd helemaal terug in 1989 geïntroduceerd, waar hij het publiek zou betoveren met een atletische 1.6-liter inline-vier motor. Omdat hij kleiner en wendbaarder was dan veel modellen uit die tijd, werd hij al snel overgenomen door race-liefhebbers die munt wilden slaan uit zijn aanzienlijke gewichtsvermindering, en hem modificeerden op manieren die leken op de andere oosterse auto’s die hun weg naar de Amerikaanse kusten hadden gevonden. In de loop der jaren zou het stijve platform meer aandacht krijgen van de racegemeenschap door zijn uitgebreide catalogus van gemakkelijk te verkrijgen onderdelen, prodigale vermogens, en responsieve rijeigenschappen, waardoor hij met slechts minimale inspanning een monster op de baan was. Nadat hij verschillende prijzen en lofbetuigingen had verdiend, werd de Miata in 2015 ingrijpend vernieuwd, met een krachtige 181-pk motor, een stijf dak, en een strak, modern uiterlijk dat op maat gemaakt is voor aftermarket carrosserie.
Uitgelicht: Xenon verlichting
Mazda RX-7
Hoewel Mazda’s RX-7 een echte, op het circuit geïnspireerde geest mist, blinkt hij uit in omgevingen waar koppel van groot belang is. Als zodanig is dit voor/middenmotor model een van de meest prominente concurrenten in de driftwereld, dankzij zijn unieke (en meesterlijke) rotatiemotor. Zeker, de Wankel is een meesterwerk van vormgeving, maar door zijn complexiteit is de RX-7 notoir moeilijk af te stellen, zeker als je hem vergelijkt met iets als de Miata, of Civic. Als je echter het geluk had een monteur/tuner te kennen die de ins en outs van de auto begreep, werd hij een van de meest geduchte voertuigen op het zwarte wegdek. Door zijn sportieve persona werd de RX-7 na zijn debuut in 1978 een cult-klassieker, maar pas met de release van de turbogeladen FD van de derde generatie (in 1992) kreeg de auto een heel andere status. De FD kwam uit de fabriek met een overdreven complex sequentieel systeem met dubbele turbolader en diende, afhankelijk van het toerental, twee verschillende PSI-bereiken toe. In theorie zou de auto daardoor een bijna lineaire versnellingscurve kunnen benutten, waardoor hij over het hele toerengebied ogenblikkelijk vermogen kreeg. Vanzelfsprekend maakte dit bestuurders enthousiast die de auto tot het uiterste wilden drijven, zodat veel aftermarket tuning bedrijven kits produceerden rond het rotary-aangedreven wonderkind.
Mitsubishi Lancer EVOLUTIE
Hoewel de Mitsubishi Lancer EVOLUTION in 1992 in produktie werd genomen, werd hij al snel een van de meest opmerkelijke auto’s in de industrie. De auto kwam uit de fabriek met een sportieve, vierwielaangedreven aandrijflijn, een (nu) beroemde tweeliter turbogeblazen lijnviercilinder motor, en een verbeterde styling, en stal de harten van binnenlandse kopers die een alternatief zochten voor veel van Japans mod-waardige platforms. Wat ze kregen was een ingetogen uitdager. Nadat ze ermee ingestemd hadden de auto met niet meer dan 276 paardenkrachten op de markt te brengen, verspreidden zich geruchten dat Mitsubishi de cijfers devalueerde in een poging om aan de eisen te blijven voldoen. In werkelijkheid stootte de EVOLUTION veel hogere cijfers uit, werd hij efficiënter en fungeerde hij als katalysator voor Mitsubishi’s concurrentiepositie naast Subaru. Met elke nieuwe generatie zou de auto verder evolueren, en uiteindelijk een getal verwerven dat net iets minder dan 440 PK bedroeg. Natuurlijk verspreidde het woord zich over de werkelijke mogelijkheden van de auto, en hij werd een gewild platform binnen veel autogemeenschappen, vooral wat betreft modificaties op de aftermarket.
Tip: uitlaat onderdelen online kopen
Nissan 240SX
Het is veilig te zeggen dat de Nissan 240SX een van de meest gemodificeerde voertuigen uit de geschiedenis is. Dat is te danken aan zijn robuuste onderdelencatalogus, die nog steeds een van de grootste in de industrie is, en ook aan zijn lange geschiedenis als de perfecte instap-projectauto voor aspirant circuitgangers. Terwijl de auto een ongekende invloed heeft gehad op de driftwereld, was de 240SX in de jaren ’90 ook een van de populairste auto’s binnen Nissans gamma, en diende als vlaggenschip van de sportwagen naast de gevestigde 180SX, en 200SX van de firma. In de beginjaren werd de auto geprezen als een bomvast model dat dankzij zijn betrouwbare KA24E 2.4-liter lijn-vier motor allerlei goedkope tunes kon ondergaan om meer vermogen te vergaren. Maar in de tweede versie van de auto, die de vernieuwde (en veelzijdigere) KA24DE zou aannemen, zou de 240SX pas echt schitteren. Door de populariteit van de auto in het driftcircuit bleven fabrikanten uitgebreide pakketten maken die de prestaties, het rijgedrag en de aerodynamica van het platform verbeterden, wat onvermijdelijk tot een waarde-inflatie leidde. Nu is het eens zo betaalbare model regelmatig gewild, wat resulteert in hogere prijzen, dure aftermarket kits, en een slinkende populatie.